Innan jul kom min rektor till mig och undrade om jag kunde berätta lite för mina kollegor om vad jag lärt mig på min kurs i pedagogisk dokumentation. Vi ska ha en studiedag i februari och då tyckte han att de vore bra om jag kunde förmedla min nyvunna kunskap. Helst skulle jag ordna något konkret, kanske en workshop men det viktiga var att kollegorna får en insikt i pedagogisk dokumentation och hur vi skulle kunna använda oss av det på vår arbetsplats.
Inte ett helt enkelt uppdrag känner jag. Vilken ingång ska man ha? Lättast vore att lägga krutet på att visa olika verktyg man kan använda sig av vid dokumentationen men det tycker jag inte ger en bild av vad pedagogisk dokumentation är. Det svårast är nog att förmedla att den pedagogiska dokumentationen är ett verktyg för att se på den pedagogiska processen och att tillsammans med eleverna reflektera över vad vi gör och att vi sedan använder oss av det när vi planerar det fortsatta arbetet. Det är viktigt att förmedla till kollegorna att pedagogisk dokumentation inte ska ses som en extra arbetsuppgift som måste utföras utan att det är ett, av många sätt, att följa upp, utvärdera och förändra sitt arbetet. Att den pedagogisk dokumentationen handlar mycket om förhållningssätt mot eleverna, att deras tankar tas till vara. Det handlar om att fånga elevers intresse och spinna vidare på det. Genom dokumentationen kan man synliggöra sådant man inte annars ser i sitt arbete och på så sätt vidareutveckla sin undervisning. Men hur i all världen kokar jag ner detta till en workshop?
Tur att det är ett tag kvar till februari.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar